14/10/2018

Copyright Protection Officer : missions [oct 2018]

Missions d'un Copyright Protection Officer :
    • Assurer les sites de l'entreprise en copyright safe
    • Préserver l'entreprise contre les prestations intellectuelles en zone grise de copyright/droit d'auteur
    • Protéger l'entreprise contre les fuites de savoir-faire
    • Assister les acheteurs dans la négociation de licences de droits d'auteur
    • Contribuer au développement du patrimoine intellectuel de l'entreprise
    • Contribuer à la réputation / marque de l'entreprise vis-à-vis de parties prenantes : clients, actionnaires, salarié(e)s,...
    • Identifier les zones à risques (site web, réseau social d'entreprise, prestations intellectuelles externes,...)
    • Établir une politique de respect et sauvegarde des droits d'auteur, tant de l'entreprise que des tiers
    • Mettre en place les procédures (recevoir les alertes pour atteinte possible aux droits d'auteur, recevoir les contestations,...)
    • Assurer la formation des collaborateurs les plus concernés (web master, marketeur, acheteur,...)  au management des droits d'auteur [1]
    • Suivre l'évolution des pratiques [2a][2b]
    • Suivre les évolutions réglementaires  (Directive européenne sur le droit d'auteur,...) [3]



    [1] Chief Copyright Officer / Copyright Protection Officer : positionnement
    [2a] BAC français : savoir distinguer entre citation, pastiche, parodie, adaptation, transposition et plagiat
    [2b] Zones d'impact économique de la Directive européenne sur le droit d'auteur
    [3] Etats généraux des nouvelles régulations économiques, lancés par le secrétaire d'Etat au numérique, Mounir Mahjoubi


    Note : Une recherche à l'exact Google ["Copyright protection officer"] retourne un billet, juillet 2001 du blog de  David Brake, "journalist/editor, researcher, educator and internet consultant".  

    Mise à jour août 2021

     
    Mise à jour juillet 2023 : avis de ChatGPT sur l'opportunité de mettre en place un Copyright Protection Officer

    Establishing a "copyright protection officer" can be an effective strategy for managing and safeguarding copyright-related matters within an organization. A copyright protection officer is typically responsible for overseeing copyright compliance, managing copyright registrations, monitoring infringement, and educating employees about copyright laws and best practices. This role helps ensure that the company's copyrighted works are properly protected and that the organization is in compliance with copyright laws.

    Here are some key responsibilities of a copyright protection officer:

    • Copyright compliance: The officer would be responsible for ensuring that the organization is compliant with copyright laws and regulations. This includes developing and implementing policies and procedures that govern the use of copyrighted materials within the company.
    • Copyright registrations: The officer would oversee the process of registering copyrights for the company's creative works. This involves identifying eligible works, preparing and submitting registration applications, and maintaining accurate records of registrations.
    • Establishing ownership: The officer would work with legal and creative teams to establish clear ownership of copyrighted works. This includes reviewing contracts, agreements, and licenses to ensure that the company has the necessary rights to use and protect its intellectual property.
    • Licensing and permissions: The officer would manage the licensing of copyrighted works, both inbound (obtaining necessary permissions from external rights holders) and outbound (granting licenses to third parties). They would negotiate licensing agreements, track usage, and ensure compliance with contractual obligations.
    • Monitoring and enforcement: The officer would monitor for copyright infringement and unauthorized use of the company's copyrighted works. This could involve conducting periodic audits, using automated tools or services, and taking appropriate legal action when infringement is detected.
    • Employee education and awareness: The officer would develop training programs and resources to educate employees about copyright laws, fair use, and best practices for using copyrighted materials. This helps promote a culture of compliance and reduces the risk of unintentional copyright infringement.
    By appointing a copyright protection officer, organizations can centralize the management of copyright-related matters, ensure compliance, protect intellectual property assets, and minimize legal risks associated with copyright infringement.


    Source : discussion avec ChatGPT : From innovation strategy to copyright strategy, X-Propriété-Intellectuelle, avril 2023

    Nomination 2014 et Trophée 2015

    La pédagogie "Short MOOCs en Réseau" a été retenue par la plateforme d'innovation ouverte de l'association Pacte PME recherchant pour le compte d'une entreprise membre un outil innovant de transformation numérique des ressources humaines.

    L'innovation frugale du "Personal MOOC" a été élue Trophée IT Innovation Forum, catégorie Enterprise Mobility / Collaboratif, par les membres du CRIP (une association de responsables d'infrastructure et de production informatique) présents au forum le 27 janvier dernier.

    Trophée IT Innovation Forum pour le Personal MOOC