27/02/2014

Les MOOC d'entreprise, un actif immatériel de l'entreprise numérique (MOOC-Pitch) [fev 1014]

Le MOOC-Pitch "From knowledge management to organic MOOC - The MOOC as a business asset" a pour objectif  de faire découvrir en 15 minutes pourquoi et comment le MOOC d'entreprise est un actif immatériel d'entreprise.

MOOC organique (organic MOOC)

Le MOOC-Pitch est construit sur un retour d'expérience
  • du projet "Mini MOOC : donner le sens et le goût des maths au collège" un MOOC lancé au titre de la responsabilité sociale d'entreprise et ayant fait l'objet d'un appel à financement participatif en don (crowdfunding) du 16 janvier 2014 au 20 février 2014,
  • de la Master Class "MOOC invasion : get ready" organisée le 13 février 2014 par l'Executive MBA de Telecom Ecole de Management. 
La vidéo met notamment en scène deux design thinking patterns : "The Five Open-Savoir-Faire Business Models" et une adaptation de "Les quatre stratégies d'Open Savoir-Faire".
  • durée de la vidéo : 12 minutes
  • langue : anglais
  • instructeur : Tru Dô-Khac (profil sur LinkedIn)
  • producteur : Dô-Khac Decision
Références dans l'ordre de citation : 
  • Institute 2.0, definition, Tru Dô-Khac, Feb. 5, 2010
  • "Numérique = SI 2.0 + PI 2.0",Tru Dô-Khac, ITRmanager, 14 novembre 2011
  • "L'Open savoir-faire, une innovation radicale inspirée de l'open source", Tru Dô-Khac, La Jaune et La Rouge, mai 2012 
  • Enterprise 2.0, version 2.0, Andrew McAfee, May 27, 2006, Andrew McAfee's blog 
  • V100 : The Five Open Savoir-Faire business models, L'entreprise numérique créative, Jeudi 9 mai 2013, Tru Dô-Khac.
  • "Cinq régimes de gouvernance de la propriété intellectuelle en réseau social professionnel ou d'entreprise", Tru Dô-Khac, Le Cercle Les Echos, 7 juin 2012.

 EN COURS DE RENOVATION



This post is a component of the study case


which addresses the Pivot Supply method (Agile procurement capability)

Technologies et services numériques : 
L'outil de création et de production de MOOC d'entreprise utilisé pour ce MOOC-Pitch repose sur l'ingénierie frugale* du Personal MOOC V1 qui met en œuvre
  • un blog grand public gratuit et ouvert au code HTML5
  • des lignes de code pour les mécanismes de quizz interactif mises à disposition par le MOOC-Pitch : "Coder un quizz de contrôle de transmission de savoir" produit par Dô-Khac Decision.
  • des lignes de code pour intégrer un fichier vidéo (mp4).
Ici, c'est le service de blog Blogger de Google qui est utilisé. Les autres services / technologies numériques utilisés sont w3schools.com de Refsnes Data (Norvège), PowerPoint 2013 de Microsoft, OpenOffice Writer, SurveyMonkey, LinkedIn, et Le Cercle Les Echos.

*frugal est au sens du mot indi "jugaad". L'innovation Jugaad. Redevenons ingénieux ! Navi Radjou, Jaideep Prabhu, Simone Ahuja, 2013, Editions Diateinos
"Le Personal MOOC, un cas d'ingénierie frugale", un MOOC-Pitch produit par Dô-Khac Decision.

Représentation privée en entreprise ou en association professionnelle
Grâce à son ingénierie frugale mais également modulaire et ouverte, le MOOC-Pitch est facilement portable sur tout service/technologie numérique de blog, de réseau social d'entreprise ou de plateforme spécialisée de création et de publication de MOOC.

Dô-Khac Decision est à votre écoute pour porter/adapter ce contenu sur votre intranet, réseau social d'entreprise ou environnement de MOOC d'entreprise.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Assess the opportunity to take the MOOC


"From knowledge management to organic MOOC - The MOOC as a business asset " intends to give you a business perspective of so called "Massive Open Online Course" or MOOC. The following questions will be addressed
  1. What are the core elements of these business assets ?
  2. Where these business assets are operated ?
  3. How these business assets can be classified ? 
  4. What business value these business assets might create ?
  5. What is the architecture of these business assets ?
  6. How could these business assets transform the way enterprise operate ?
In 15 minutes, you will discover the root causes that make MOOC a business asset.
  • teasing quiz : 1 minute
  • video (slideshow with voice comments) : 12 minutes
  • benchmarking quiz : 1 minute
  • interactive quiz : 1 minute 
 If you want to invest more time
  • reading : directly related articles and  beyond
  • discussion on a fully open space (on LinkedIn)

Your coach will be Tru Dô-Khac, a consultant in digital innovation and IT management operating in France.

The pedagogic trick used in this slideshow is to follow the letters  M-O-O-C and match them to the series of W questions : What, When and Where, How, Who...

Credits
  • The Archilogy Institute,  for the definition of "A knowledge creative cell"
  • Creative Commons, for the  motto  "Share, Remix, Reuse, - Legally", under CC BY.
  • Tru Dô-Khac, for the design thinking patterns "The Five Open Savoir-Faire Business Models" and "Open Savoir-Faire strategic matrix"
  • Pr. Andrew McAfee, for the definition of  "Enterprise 2.0"

Note :
[1] On Feb. 2, 2014, a Google search with the exact phrase "organic mooc" * returned only five entries, including a page by Keith Hamon, where he opposes two kind of MOOC, the "traditional, sequential, mechanical" MOOC and on the "new-fangled, networked, organic" MOOC.

*Through a PC connected from France and of which cookies have been suppressed  ( cf A6 : WYSIWYG in your cookie 

For secure translation, adaptation or reproduction on your intranet or on your enterprise social network, thank you to contact Dô-Khac Decision. 


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Tease your mind
The teasing quiz has three parts, each proposing four yes/no questions
  1. Your experience with MOOC
  2. MOOC and the art of management
  3. MOOC governance.
It shoud take 60 seconds to complete (3 part x 4 questions x 5 seconds) .

The statistics are updated in real time and communicated at the end of questionnaire to the respondent without having to post personal data.
At any time, any visitor can monitor the statistics construction, assess their relevance and deliver analysis.

The teasing quiz is hosted on the site "Open Creative Survey"



Learn




Benchmark your knowledge
7 seven questions to benchmark your ugraded knowledge. 
Neither fee nor commrecial data resquested.
The statistics are returned immediately.


Control what you have learnt

Question N°1

How many criterias a "unit of information" should be compliant with to be a "transmissible unit of knowledge" ?






Question N°2

How is the "digital paradigme" defined in this video ?






Question N°3

To analyse how much open is a MOOC, the first dimension is to assess how much reuse the creator allows. Two classes are presented and are labelled with Copyright and Creative Commons. Do you remember what is the second dimension and how the classes have been labelled ?






Question N°4

Who is reputed to have coined "Enterprise 2.0"?






Question N°5

Would you think it would be feasible to develop a MOOC creation and production capabilities on the social network of your enterprise ?






Question N°6

How many copyright value creation models are identified in this video ?






Question N°7

What is the lever to turn a set of collaborative MOOCs into an "organic MOOC" ?






Take away
Please find an extract of the slideshow to take away.
Under the terms of the licence (depending of the slide, full and exact terms at [1]), you will be free to
  • share — copy and redistribute the material in any medium or format 
  • adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. 
We cannot revoke these freedoms as long as you give appropriate credit, provide a link to the license, indicate if changes were made and distribute your contributions under the same license as the original.

In addition, the slides are natively under OpenOffice to ensure easy reuse.

[1]
Creative Commons BY France 2.0.
Creative Commons BY SA France 2.0.



Go further
Open and immediate access though "Le répertoire de l'entreprise numérique"

Directly related articles

Further reading

MOOC d'entreprise pour l'entreprise numérique apprenante, Tru Dô-Khac, 14 janvier 2014, Le Cercle Les Echos + 4085 vues
Les MOOC rendent libre et gracieux l'accès à la formation tout en dévoilant le savoir-faire pédagogique. Pour l'entreprise numérique apprenante, ils ouvrent la voie à une reconfiguration de la chaîne de valeur (...)

Trois compétences spécifiques pour la Maîtrise d'ouvrage de MOOC d'entreprise, Tru Dô-Khac, 27 janvier 2014, Le Cercle Les Echos +2164 vues
Pour la direction des ressources humaines, la direction Responsabilité Sociale d'Entreprise et la direction marketing de l'Entreprise Numérique Apprenante, les MOOC sont source de nouvelles promesses. Pour la direction des systèmes d'information, assistance à maîtrise d'ouvrage, il s'agit d'acquérir (...).

Les MOOC organiques pour donner le sens et le goût des maths au collège, Tru Dô-Khac, 10 février 2014, Le Cercle Les Echos, +1228 vues
Pour un cours d'enseignement supérieur sur plusieurs semaines, une infrastructure de développement MOOC centralisée est une solution souvent retenue. Pour des leçons interactives d'une vingtaine de minutes destinées aux collégien(e)s, des réseaux de MOOC personnels (...)

Comments Feb. 5, Feb. 6, Feb. 8, Feb. 12, March 19, May 20 on the January 18. 2010 post titled  "Signs of Intelligent Life in the Corner Office", Andrew McAfee's Blog, The Business Impact of IT

Master Class "MOOC invasion : get ready" , 13 Février 2013, Executive MBA de Telecom Ecole de Management


Feedback the instructor and start planning your MOOC



Social network and discussion space

A, discussion open space has been opened on the LinkedIn Group "Regime Management for Enterprises and IT management"
The parameters have been set to "auto join" and "no-moderation".
The discussion space can be joined in two clics via the site "Open Innovation Open Savoir-Faire sur le réseau social professionnel Linkedin et Le Cercle" where 75+ best of discussions on LinkedIn with the instructor are traced.




Case study : a MOOC-Pitch produced by Dô-Khac Decision
Dô-Khac Decision is an independant consultancy in digital innovation and IT management.

Innovating and leveraging digital technologies for his own business, Dô-Khac Decision is probably the first French enterprise to have its products referenced by ISACA, a global association in IT, audit and risk management (110 000 members, 180 countries).
 www.isaca.org/About-ISACA/Licensing-and-Promotion/Pages/IP-License-Program.aspx

Dô-Khac Decision has produced a MOOC-Pitch (in French) on "How to code a quizz in HTML5".
The MOOC-Pitch is a deliverable of a corporate social responsibility project where frugal engineering is highly recommended to get more with less.

The ambition of the project is
"Give to any teacher a free access to a "personal MOOC", in view to "give to college kids the taste and wit of maths".

You are welcome to contact Dô-Khac Decision for comment, support or partnering.

Nomination 2014 et Trophée 2015

La pédagogie "Short MOOCs en Réseau" a été retenue par la plateforme d'innovation ouverte de l'association Pacte PME recherchant pour le compte d'une entreprise membre un outil innovant de transformation numérique des ressources humaines.

L'innovation frugale du "Personal MOOC" a été élue Trophée IT Innovation Forum, catégorie Enterprise Mobility / Collaboratif, par les membres du CRIP (une association de responsables d'infrastructure et de production informatique) présents au forum le 27 janvier dernier.

Trophée IT Innovation Forum pour le Personal MOOC