dimanche 31 mars 2019

A three layers digital and physical workplace model

Here is a digital and physical workspace model that had been imagined to bring a contribution to the Vietnam Global Leaders Forum (VGLF) that took place in Paris on March 30-31, 2019 [1].

The model features three layers  :
  1. the methodology layer, of which components enable the four types of management : semantic management, procedural management, visual management and emotional management [2] ;
  2. the infrastructure layer, that builds the digital and physical workspace ;
  3. the people layer, which contains the knowledge bases and the [directory of] communities of expert.


If the best Agile games [3]  might be suitable to be used either under their physical form or under their digital form [4], their design would then deliver distinct experiences and values.

However, for emotional management, the physical form is still, and probably for a while, the best vehicule (at reasonable costs).



[1] Open Innovation : Think Big, Act Small, X-Open-Innovation, 31 mars 2019
[2] Agile games : des émotions pour l'entreprise, Le répertoire de l'entreprise numérique créative, 21 janvier 2019
[3] Agile games: what are we talking about ?, Gouvernance d'entreprise numérique, 12 mai 2018
[4] A 7-features model to assess the value of an Agile game, L'entreprise numérique créative, 3 déc. 2018

Nomination 2014 et Trophée 2015

La pédagogie "Short MOOCs en Réseau" a été retenue par la plateforme d'innovation ouverte de l'association Pacte PME recherchant pour le compte d'une entreprise membre un outil innovant de transformation numérique des ressources humaines.

L'innovation frugale du "Personal MOOC" a été élue Trophée IT Innovation Forum, catégorie Enterprise Mobility / Collaboratif, par les membres du CRIP (une association de responsables d'infrastructure et de production informatique) présents au forum le 27 janvier dernier.

Trophée IT Innovation Forum pour le Personal MOOC